ANGELICATO

Direktlänk till inlägg 29 maj 2008

Vad tycker ni om abort rent allmänt?

Av angelica - 29 maj 2008 23:31

Nu är ju inte detta inlägg något som handlar om mig,

jag är ju inte med barn och har aldrig vart det heller, men iaf.


Jag vet inte riktigt vad jag tycker om abort, har inget ja eller nej -svar
Snarare tycker jag det beror helt på hur långt graviditeten har gått, hur utvecklat embryot/fostret är.

Ni som säger "adoptera bort det bara" tror jag knappast själv har fött och adopterat bort ett barn, alltså vet ni inte hur det känns psykiskt, inte jag heller för den delen, men jag skulle aldrig klara det.

Att överge sitt födda barn kan jag inte tänka mig är till en fördel psykiskt sett från mammans sida, men inte heller abort om hon ångrar sig efter att det redan är gjort.

Om ni menar att man inte ska utföra abort pga att den har en unik uppsättning gener så lär du ju behöva tänka över vad du äter om du inte redan är vegetarian, vegan redan and so on. Ett djur med unik genuppsättning likaså där.

Man kan ju inte bara tänka på zygotens, embryots eller fostrets sida, utan även vilken värld mamman och barnet tillsammans kommer att få eller inte få.

OM jag skulle bli gravid nu, skulle jag nog göra abort om det inte passerat typ 15v ålder, med tanke på att jag har kvar ett år i gymnasiet och inte vill gorma och ha mig med den delen.

Såg nån film om graviditet, därikring 15v så tyckte jag det blev för mycket att ta bort. (om jag minns rätt dvs)


Jag tycker dessutom att gränsen för abort absolut bör sänkas.

Det är upp till var och en gravid individ att avgöra huruvida denna människa vill behålla, adoptera bort eller göra abort enligt mig.


Jag tycker också att killen inte har nånting att säga till om, inget avgörande iaf, sin åsikt självklart men inte mer, det är fel att en man ska kunna neka en till abort, eller tvinga en att göra det. Tycker iaf jag.


Vad tycker ni?

 
 
Ingen bild

Jenny

30 maj 2008 09:10

Jag tycker såklart inte om abort i sig men jag tycker som du att man ska få göra det om man själv vill! :) Jag hade nog också gjort det om jag blev med barn nu men jag kan ju inte vara helt säker!

 
f

f

30 maj 2008 21:25

Jag är för abort eftersom att jag inte vill att det ska komma till individer som inte kommer att leva i rätt förhållanden. Abort är då bäst för allas parter.

Det du säger angående sänkta abortgränser känns av den anledningen fel för mig.

Men självklart tycker jag att genom den friheten så ska alla ta sitt ansvar så att abort inte behöver ske.

I nuläget så skulle jag säga att båda föräldrarna har rättigheten "att neka att barnet blir till". Killen ska inte behöva bli far om han inte vill och tjejen ska inte behöva bli mor om hon inte vill. Barn ska vara ett gemensamt beslut för barnets (& föräldrarnas) bästa.

Men om man väl skulle hamna i en sådan situation så vet man ju dock inte hur man skulle resonera =)

http://prism.bloggspace.se

 
Minna

Minna

31 maj 2008 17:13

Jag känner så att gränsen borde sänkas (den är 12 v nu väl) till typ 9-10 för redan innan 7:e veckan borde man som tjej uppmärksammat att mensen uteblivit. Och fram till 12-13:e veckan så måste man gå på spec-möten med mer info om graviditeten och så för att få göra abort.

Jag tycker att abort är en självklar möjlighet. De finns ju trots allt dom som blivit gravida trots kondom+p-piller (eller liknande). Dessutom tycker jag att fadern har lika stor skyldighet att ta hand om barnet när det kommit till världen. Man är ju trots allt minst två stycken om både tango och sex som kan leda till graviditet.

http://den-annorlunda.blogspot.com

 
angelica

angelica

31 maj 2008 17:17

Gränsen ligger väl just nu på v18 ?

http://angelicato

 
angelica

angelica

1 juni 2008 00:47

hmm mja men tycker ändå inte pappan ska kunna tvinga henne till abort bara för att han inte vill, då får han dra till nån bergstopp och äta bark och mossa, nog för att han inte kan det då det riktiga beslutet hänger på henne och inte honom

http://angelicato.bloggagratis.se

 
Minna

Minna

2 juni 2008 15:36

förresten, för första gången någonsin har jag inte flest klick från din blogg till min. du låg förra månaden under med 90 mot 80 klick ;)

http://synvinklar.blogspot.com

 
Anna

Anna

2 juni 2008 19:03

Läste i Aftonbladet att ett foster i veckan 21 hade räddats :/

http://annanas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica - 28 december 2014 02:21

        Då var man på andra sidan jorden tillslut.  Varit här ungefär 3 veckor.  Känns fantastiskt att göra något annat än Luleå!   ...

Av angelica - 10 november 2014 18:21

Magkänslan har alltid rätt. Ibland går det bara inte att låta bli att vara en idiot. I slutändan var det ändå lika bra!Snart ger jag fingret åt allt här för ett bra tag, det är ungefär det som håller en vid ytan och ingen annan än jag själv som ger m...

Av angelica - 4 november 2014 22:05

        Finns mycket att säga, men blir inte mer. Varför? Magkänslan. ...

Av angelica - 26 oktober 2014 10:47


Av angelica - 28 juni 2014 23:08

Nån här som varit dit?

» My life, your entertainment ♥

Purple hair don't care. LULEÅ

 

Återkommande läsare? ↓

bloglovin

Omröstning ↓

Vad vill du se mer av i bloggen ?
 Klagomål
 Umgänge&Partaj
 Åsikter
 Bloggningstips
 Egopics
 Personlighetstester
 Vardagsbetraktelser
 Smink&Hårtips
 Bus&Hyss
 Tävlingar
 Videobloggar
 Musiktips

Senaste nytt

Kategorier

Tidigare år

Bloggträd

Länkar

Sök i bloggen

Translate

Följ min blogg ↓

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards