ANGELICATO

Direktlänk till inlägg 9 december 2009

HUR SKA DET GÅ MED MARDRÖMMARNA ?

Av angelica - 9 december 2009 13:15


Angående mina mardrömmar så är råden alltid samma. Kanske senare, nån gång, om jag tar tummen ur arslet att jag följer de.

"Man skulle kunna göra ett projektarbete på dig" -Bekant


 



"Ingrid Gråberg svarar:

Du skriver ingenting om hur du har det när du är vaken eller hur du hade det för två år sedan när mardrömmarna började. Men jag utgår ifrån att allt inte är frid och fröjd, med tanke på alla dina mardrömmar. Om din uppskattning stämmer så har du hunnit med ett eller ett par tusen mardrömmar under loppet av två år och det är inte normalt.


Personer som varit utsatta för trauman av olika slag kan lida av mardrömmar under långa perioder. Om det är så att dina drömmar började efter en skräckfylld och omskakande händelse, så behöver du hjälp med att bearbeta det traumat.


Det kan ju också vara så att det är flera, mindre dramatiska, händelser eller omständigheter som gjort, och gör, att du inte är tillfreds med dig själv och ditt liv. Eller en långvarig allmän oro och stress. I så fall behöver du nog hjälp med att se över ditt nuvarande liv och fundera över hur du förhåller dig till nuvarande och tidigare händelser och relationer.


Eftersom mardrömmarna pågått så länge är det rimligt att tro att du medvetet, eller omedvetet, nästan bävar för att gå och lägga dig och faktiskt förväntar dig att du ska få en obehaglig upplevelse i sömnen. Går man och lägger sig med en malande oro i kroppen så är risken stor att mardrömmarna kommer som ett brev på posten. Och för varje mardröm du har ökar oron för att få en ny mardröm. En sådan ond cirkel brukar man också behöva hjälp med att bryta. Kort sagt behöver du nog någon form av psykologisk behandling – oavsett vad som ligger bakom dina mardrömmar.


Om du äter mediciner eller använder droger ska du i första hand kontakta en läkare, eftersom det finns läkemedel och droger som kan ge mardrömmar. I annat fall rekommenderar jag dig att ta kontakt med en psykolog eller psykoterapeut.


Vissa kommuner har så kallade Unga Vuxna-mottagningar inom psykiatrin dit det är lätt att få komma och en del vårdcentraler har psykologer knutna till sig. Kolla med din husläkare vilka alternativ som finns där du bor.


Vänlig hälsning Ingrid Gråberg, leg psykolog"



 
 
Sandra

Sandra

9 december 2009 13:37

jaafasen, åhå så den finns på spotify också! härligt :D

http://jigglyxoxo.blogg.se

 
elin hallmaan

elin hallmaan

9 december 2009 14:02

sv: Haha ungefär min reaktion :p

http://elinhallman.blogg.se

 
Cicci

Cicci

9 december 2009 15:23

haha jaa de vet jag de är ju jag på bilden och mina skor :P
de är från steve madden :P

http://Ciccimodel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica - 28 december 2014 02:21

        Då var man på andra sidan jorden tillslut.  Varit här ungefär 3 veckor.  Känns fantastiskt att göra något annat än Luleå!   ...

Av angelica - 10 november 2014 18:21

Magkänslan har alltid rätt. Ibland går det bara inte att låta bli att vara en idiot. I slutändan var det ändå lika bra!Snart ger jag fingret åt allt här för ett bra tag, det är ungefär det som håller en vid ytan och ingen annan än jag själv som ger m...

Av angelica - 4 november 2014 22:05

        Finns mycket att säga, men blir inte mer. Varför? Magkänslan. ...

Av angelica - 26 oktober 2014 10:47


Av angelica - 28 juni 2014 23:08

Nån här som varit dit?

» My life, your entertainment ♥

Purple hair don't care. LULEÅ

 

Återkommande läsare? ↓

bloglovin

Omröstning ↓

Vad vill du se mer av i bloggen ?
 Klagomål
 Umgänge&Partaj
 Åsikter
 Bloggningstips
 Egopics
 Personlighetstester
 Vardagsbetraktelser
 Smink&Hårtips
 Bus&Hyss
 Tävlingar
 Videobloggar
 Musiktips

Senaste nytt

Kategorier

Tidigare år

Bloggträd

Länkar

Sök i bloggen

Translate

Följ min blogg ↓

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards